Μικρομεσαία Επιχειρηματικότητα: Κάντε το αλλιώς

Το  άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Political.

Υπάρχει μια σωρεία απόψεων που αποτυπώνονται σε άρθρα, τηλεοπτικές εκπομπές και παράθυρα, που αποτυπώνουν μια συνεχή γενικότητα, μια εγγενή γκρίνια και αποδεικνύουν ότι η επιτυχία ή η αποτυχία είναι θέμα ενός συνόλου και όχι ενός ανδρός σοφία.

Στην επιχειρηματικότητα, αυτή που πραγματικά έχει τη δυνατότητα να αναδιατάξει, προσαρμόσει, ποσοτικοποιήσει και τελικά μετασχηματίσει την παραγωγή και τις υπηρεσίες σε πλούτο, επαφίεται η κοινωνία (τις περισσότερες φορές χωρίς να το γνωρίζει) στο σύνολό της.

Αυτή η προσέγγιση δεν καθαγιάζει την επιχειρηματικότητα, διότι όπως και σε όλες τις άλλες εκφάνσεις της ζωής, υπάρχει πάντα η καλή και η κακή. Όπως υπάρχει η μεγάλη και η μικρή. Όμως το συντριπτικό σύνολο της επιχειρηματικότητας είναι οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας, είτε διαμένουν στην Κυψέλη ή το Πέραμα ή την Κηφισιά.

Οι διαφορετικές περίοδοι στην μεταπολιτευτική οικονομική ζωή του τόπου, η ένταξη της Ελλάδα στην τότε ΕΟΚ, τα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα (τα περίφημα ΜΟΠ) και άλλα πολλά, δημιούργησαν (στην επιχειρηματικότητα) μια λανθάνουσα αντίληψη μετατρέποντας την (όποια) επιχειρηματική στρατηγική σε επιδοτούμενη εικονική ανάπτυξη. Το αποτέλεσμα ήταν να αποδυναμωθεί η μεταποίηση εξαφανίζοντας την Ελληνική Βιοτεχνία, δημιουργώντας «μεταναστευτικό» κύμα προς όμορες χώρες με πολύ φθηνότερο εργατικό δυναμικό (κάτι παρόμοιο βιώνουμε και σήμερα με την Ασία και την Κίνα) κ.ο.κ.

Ποια είναι (ή πρέπει να είναι) τα κίνητρα για την επιχειρηματικότητα; Σαφώς είναι διαφορετικά ανάλογα με το μέγεθος αλλά και κοινά στη βάση μιας συνεχούς ροής δραστηριοτήτων, προϊόντων και υπηρεσιών που τέμνονται και αλληλοσυμπληρώνονται. Δεν μπορεί να υπάρξει μεγάλη επιχειρηματικότητα χωρίς την ύπαρξη υγιούς, βιώσιμης και παραγωγικής αντίστοιχης μικρομεσαίας. Ο «μύθος» για μια οικονομία πλήρους εξωστρέφειας απευθύνεται σε μια μικρή ομάδα επιχειρήσεων και όχι στη συντριπτική πλειοψηφία.

Συμπεριφερθείτε σαν μεγάλοι

Σκεφτείτε ποιο θέλετε να είναι το μέλλον της δικής σας επιχείρησης. Ποιοι είναι οι πραγματικοί σας στόχοι. Πως σκοπεύετε να μεγαλώσετε την επιχείρησή σας. Και εφόσον καταλήξετε, συνεργαστείτε με ειδικούς συμβούλους να αποκρυπτογραφήσουν τα οράματά σας και να τα αποτυπώσουν σε ένα ισχυρό επιχειρηματικό σχέδιο (Business Plan) και σε ένα ουσιαστικό Σχέδιο Διαχείρισης Αλλαγής (Change Management Plan). Με αυτό τον τρόπο θα κατανοήσετε τις επιλογές, τον δρόμο που απαιτείται να ακολουθήσετε και το κόστος που πρέπει να επενδυθεί για την (προσπάθεια) υλοποίησης των οραμάτων σας. Η επένδυση στην ρομποτική, σε σύγχρονα συστήματα τεχνολογίας, σε σύγχρονα πληροφοριακά συστήματα ή ακόμα και σε τεχνική νοημοσύνη, δεν θα σας μετασχηματίσουν εάν δεν υπάρξει η αναγκαία αλλαγή.

Αλλαγή κουλτούρας

Εάν δεν «εκπαιδευτείτε» σε ένα νέο τρόπο σκέψης, δεν δημιουργήσετε τη δική σας εταιρική κουλτούρα βασισμένη σε σύγχρονες τάσεις που αποδεδειγμένα δημιουργούν ανάπτυξη αλλά και ευχαρίστηση, θα χάσετε πολύτιμα χρόνια από τη ζωή σας.
Η σπουδαιότητα του «Χρυσού Κύκλου» του Simon Sinek (What, How and Why) σηματοδοτεί την βασική αλλαγή.

  • ΤΙ (What) – Κάθε επιχείρηση γνωρίζει ΤΙ κάνει. Πουλάει προϊόντα ή υπηρεσίες απλά.
  • ΠΩΣ (How) – Λιγότερες γνωρίζουν ΠΩΣ το κάνουν, για αυτό το λόγο και ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισμό τους.
  • ΓΙΑΤΙ (Why) – Πολύ λιγότερες γνωρίζουν ΓΙΑΤΙ το κάνουν. ΓΙΑΤΙ δεν είναι μόνο η παραγωγή πλούτου, ο οποίος άλλωστε είναι το αποτέλεσμα.
  • ΓΙΑΤΙ είναι o λόγος, η αιτία και ο πραγματικός σκοπός που υπάρχει η επιχείρησή σας.

Όλα αυτά με κεντρικό στόχο να λειτουργούμε «σε έναν κόσμο στον οποίο η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων να ξυπνάει καθημερινά εμπνευσμένος, να αισθάνεται ασφαλής όπου και αν βρίσκετε και τελειώνει την ημέρα του εκπληρώνοντας το έργο που κάνει».

Η Οικονομία αλλάζει και η κοινωνία εξελίσσεται

Στην αέναη εξέλιξη οικονομίας και κοινωνίας, πρέπει να είμαστε παρόντες. Πρέπει να προσαρμοζόμαστε, να αλλάζουμε και να καινοτομούμε. Η συμβολή ενός κράτους δικαίου δημιουργεί το υπόβαθρο μιας ευημερούσας μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας. Τα υπόλοιπα είναι ευθύνη της ίδιας της επιχειρηματικότητας.