Νεοφυής επιχειρηματικότητα και Logistics: Μικρές εταιρείες με μεγάλες ιδέες

Ά΄ρθρο του Προέδρου της OnLine Data, Ν. Ροδόπουλο στο Logistics & Management.

Οι νεοφυείς επιχειρήσεις «χτίζονται» κατά κανόνα από νέους ανθρώπους, οι οποίοι εμπνέονται και εφαρμόζουν πρωτοποριακές λύσεις που προωθούν την καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες. Τα Logistics αποτελούν ένα από τα δυναμικά πεδία ενδιαφέροντος των λεγόμενων «start up».

Η ποιότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας επιδρά καταλυτικά στην επιτυχημένη πορεία των επιχειρήσεων, η διοίκηση των οποίων έχει την ευθύνη να διαπραγματευθεί τη διαμόρφωση και την επεξεργασία νέων ιδεών για την παροχή ολοκληρωμένων λύσεων στην αγορά. Μία από τις σημαντικότερες υποχρεώσεις της διοίκησης είναι να βελτιστοποιήσει τις μεθόδους αντιμετώπισης των μεταβαλλόμενων απαιτήσεων εντός και εκτός επιχείρησης.

Οι νεοφυείς επιχειρήσεις υπηρετούν το σκοπό αυτό και αποτελούν κινητήριο μοχλό, τόσο για τις μεγάλες επιχειρήσεις όσο και για τις εθνικές οικονομίες. Είναι μικρές εταιρείες που έχουν μεγάλες ιδέες, προωθούν την καινοτομία και, κυρίως, λειτουργούν με μοναδικό κίνητρο ή σκοπό τη δημιουργικότητα. Ταυτόχρονα δημιουργούν πολλές θέσεις εργασίας, καθώς και νέα προϊόντα και υπηρεσίες, υποβοηθώντας άμεσα την οικονομική ανάπτυξη.

Σε κάθε οργανισμό υπάρχουν πόροι που δεν ελέγχονται ή που ελέγχονται μερικώς. Αυτό συμβαίνει γιατί η εφοδιαστική αλυσίδα αποτελεί ένα σύνθετο, ευαίσθητο, πολύπλοκο και ευμετάβλητο σύστημα, το οποίο συχνά παρομοιάζεται με το φλεβικό σύστημα των έμβιων όντων. Στον επιχειρηματικό κόσμο οι κίνδυνοι κρύβονται στα αδύνατα σημεία (κρίκους) που δεν είναι εμφανή στην καθημερινότητα, αλλά υποκρύπτονται εξαιτίας της τακτικής της διοίκησης να λειτουργεί υπό το καθεστώς της συνήθειας. Αλλά η πεποίθηση ότι η δική μας συνήθεια είναι η ορθή –αν και μπορεί, μερικές φορές, να είναι– οδηγεί σε οπισθοδρόμηση και απαξίωση.

Για να εξασφαλίσει την ανθεκτικότητά της και για να μεγιστοποιήσει τις πιθανότητες εκπλήρωσης των στόχων της, η διοίκηση οφείλει να στηριχθεί σε δύο σοφά αποφθέγματα του φιλόσοφου Μπέρναρντ Ράσελ: «Μην επιτρέψεις ποτέ στον εαυτό σου να παρασυρθεί απ’ ό,τι θέλεις να πιστέψεις», και «Καμία από τις πεποιθήσεις μας δεν είναι ολότελα αληθινή». Γνωστικές δεξιότητες (hard skills), συναισθηματικές δεξιότητες (soft skills) και πληροφορίες (data) αποτελούν ένα σκληροπυρηνικό σύνολο αναγκαίων προϋποθέσεων για μια επιτυχημένη διοίκηση (management).

Η νεοφυής επιχειρηματικότητα στηρίζεται κυρίως στους νέους, παρότι πολλές φορές γίνεται «εκμετάλλευση» του όρου από μεγαλύτερης ηλικίας επιχειρηματίες. Γνωρίζουμε όμως ότι η αναζήτηση της αλήθειας είναι έργο που η ίδια η φύση και η εξέλιξη εμπιστεύεται στους νέους ανθρώπους. Η «βούληση της αμφιβολίας», κατά τον Ράσελ, είναι η αποφυγή της βεβαιότητας και η αμφισβήτηση του ίδιου του εαυτού μας, μέσα από την οποία πλησιάζουμε στην αλήθεια.

Το δόγμα της νεοφυούς επιχειρηματικότητας βασίζεται κυρίως στη διαδικασία της εξέλιξης, μιας πορείας όχι κυκλικής και επαναλαμβανόμενης αλλά προοδευτικής, η οποία επιτρέπει τη μετάβαση από τη μία κατάσταση σε μία άλλη ποιοτικά αναβαθμισμένη. Στον πυρήνα της φιλοσοφίας της βρίσκεται η διαλεκτική μέθοδος, αναγνωρίζοντας ότι τα φαινόμενα, τα προβλήματα και οι αστάθειες είναι οργανικά συνδεδεμένα και αλληλεξαρτώμενα.

Σε αντιδιαστολή με τα παραπάνω, το διεθνούς κύρους αμερικανικό πανεπιστήμιο Harvard θεωρεί ότι η νεοφυής επιχειρηματικότητα είναι «η επιδίωξη της ευκαιρίας πάνω από τους ελεγχόμενους πόρους». Ωστόσο και το Harvard ουσιαστικά αποτυπώνει την ανάγκη για εξέλιξη των επιχειρηματικών οργανισμών μέσω της δημιουργίας καινοτομίας (νέας αλήθειας), τόσο στα μοντέλα διοίκησης όσο και στα εργαλεία όπου κρύβονται οι ευκαιρίες και τα οποία παρέχονται μέσω της τεχνολογίας, διαμορφώνοντας ένα νέο περιβάλλον, ποιοτικά αναβαθμισμένο και επιστημονικά τεκμηριωμένο.

«Για χιλιάδες χρόνια, οι άνθρωποι πίστευαν ότι η αυθεντία προέρχεται από θεϊκούς νόμους» έγραψε ο Ισραηλινός ιστορικός και καθηγητής Γιουβάλ Νοά Χαράρι. Σήμερα η αυθεντία βρίσκεται στην καρδιά και στην ψυχή των νέων ανθρώπων, των νέων επιστημόνων, οι οποίοι ξεπερνούν τα όρια της συμβατικής, γερασμένης και αρτηριοσκληρωτικής σκέψης και αντίληψης.

Στα χέρια των νέων αφήνουμε την ελπίδα μιας νέας πραγματικότητας και μιας ακόμα ευκαιρίας. Πολιτεία και επιχειρηματικότητα οφείλουμε από κοινού να αγκαλιάσουμε κάθε νέα ευφυή προσπάθεια, για να μην χάσουμε καμία ευκαιρία για το μέλλον μας.

Πρωτοπόρος στα Logistics η Ολλανδία

Είναι γεγονός ότι εάν δεν υπήρχαν οι νεοφυείς επιχειρήσεις, ακόμα και σήμερα θα λειτουργούσαμε με γραφομηχανές και φωτοτυπικά. Ας μην ξεχνάμε ότι η Microsoft και η Apple ξεκίνησαν ως νεοφυείς επιχειρήσεις, ενώ η Silicon Valley ήταν η πρώτη προσπάθεια συγκέντρωσης ερευνητικών ομάδων και εταιρειών με σκοπό την παραγωγή τεχνολογίας και καινοτομίας στις ΗΠΑ –ένας στόχος που στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία.

Είναι πολύ δύσκολο, δαπανηρό και χρονοβόρο, οι μεγάλες επιχειρήσεις να συντηρούν εσωτερικές ερευνητικές ομάδες, τη στιγμή που μπορούν να χρηματοδοτήσουν εκατοντάδες διαφορετικές ομάδες σε όλο τον πλανήτη. Όσο περισσότερες νεοφυείς επιχειρήσεις χρηματοδοτούνται, τόσο γρηγορότερα μπορούν οι μεγάλες επιχειρήσεις να αποκτήσουν την αναγκαία καινοτομία που χρειάζονται ή που δεν έχουν καν σκεφτεί ακόμα. Σύμφωνα με τη γνωστή αμερικανική εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών McKinsey, τη δεκαετία 2010 – 2019 η χρηματοδότηση σε νεοφυείς επιχειρήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο ανήλθε σε 26 δισ. δολάρια, ενώ μόνο το 2019 ξεπέρασε τα 6 δισ.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περισσότερες από 450.000 νεοφυείς επιχειρήσεις στις ΗΠΑ. Αξιοσημείωτο είναι μάλιστα ότι δεν πλήττονται από την όποια ύφεση. Αντίθετα, κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης δημιουργήθηκαν περισσότερες νεοφυείς επιχειρήσεις, λειτουργώντας ως ανάχωμα στην αύξηση της ανεργίας.

Ειδικά στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, η Ολλανδία είναι πρωτοπόρος. Το 2009 ιδρύθηκε ο προπομπός ΤΩΝ σημερινών start up, το ινστιτούτο ΤΚΙ Dinalog (Dutch Institute for Advanced Logistics), το οποίο έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην έρευνα και στην ανάπτυξη των Logistics στην Ολλανδία. Το ΤΚΙ Dinalog έχει κεντρικό στόχο τη βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ της αγοράς, της ακαδημαϊκής κοινότητας και της κυβέρνησης, ενώ δίνει έμφαση στην καινοτομία και στην ανταλλαγή γνώσεων, εμπειριών και αποτελεσμάτων.